Pedały rowerowe — wybór i konwersacja

pedały rowerowe

Na pierwszy rzut oka pedały rowerowe wydają się dość prostym mechanizmem, ale różnorodność typów i producentów może być myląca dla nieprzygotowanej osoby,  która zdecydowała się je kupić dla swojego dwukołowego przyjaciela.

Wybór pedałów

Pedały rowerowe dzielą się na 3 szerokie kategorie w zależności od konstrukcji pedałów (wszystkie znajdziesz online na https://sprint-rowery.pl/pedaly-rowerowe):

  • Pedały platformowe — stosowane praktycznie ze wszystkimi butami;
  • Kontaktowe — stosowane ze specjalistycznym obuwiem kolarskim;
  • Pedały kombinowane — jedna strona ma normalną platformę, a druga posiada mechanizm kontaktowy i pozwala na noszenie obu typów butów.

Pedały dzielą się na kilka rodzajów w zależności od ich przeznaczenia:

  • Pedały spacerowe — przeznaczone do jazdy miejskiej, wykonane z plastikowego korpusu. Raczej niestabilne i zbyt śliskie do jazdy w terenie.
  • Pedały ogólnego przeznaczenia — obejmują głównie pedały kombinowane i metalowe pedały platformowe.
  • Cross Country — są to lekkie pedały kontaktowe bez platformy i wymagają specjalnego obuwia.
  • Pedały do dyscyplin ekstremalnych to pedały z potężnymi kolcami na platformie, a także pedały kontaktowe z platformą pomocniczą.
  • Pedały szosowe to pedały kontaktowe, które nie są kompatybilne z pedałami górskimi ze względu na to, że mają inny standard i mają za zadanie jak najmocniej unieruchomić stopy.

Konserwacja pedałów

Niezależnie od tego, czy posiadasz tanie pedały rowerowe, czy też pedały z wyższej półki, zaleca się, abyś co sezon sprawdzał i smarował łożyska. W przypadku pedałów o słabej ochronie przed wodą i pyłem należy wymienić smar, gdy tylko w łożysku pojawi się charakterystyczne chrupnięcie.

Podczas serwisowania pedałów należy najpierw usunąć stary smar i brud za pomocą szmatki lub ręcznika papierowego. Jeśli jest to łożysko przemysłowe, należy najpierw zdjąć osłonę przeciwpyłową, a następnie usunąć stary smar. Po usunięciu starego smaru można nałożyć nowy smar.

Aby zabezpieczyć otwory po kołkach (jeśli je usuniemy) przed zabrudzeniem, można je nawoskować. Dobrze jest też okresowo sprawdzać, czy nakrętki osi nie poluzowały się, ale nie należy ich nadmiernie dokręcać. Najlepiej mieć ze sobą buty na zmianę do jazdy na rowerze, aby zminimalizować możliwość zabrudzenia stóp.

Powody do niepokoju

Istnieją pewne znaki ostrzegawcze, że pedał wymaga smarowania:

  • Skrzypienie;
  • Trudności z obracaniem się;
  • Kompletne przeciągnięcie pedałów.

Jeśli znajdziesz oznaki braku smarowania, nie opóźniaj zabiegu. Zwłaszcza że operacja nie wymaga specjalnych umiejętności i jest dość prosta.

Smarowanie częściowe

Jeśli borykasz się ze skrzypieniem, ale nie masz czasu na poważną i gruntowną naprawę, możesz zastosować częściowe smarowanie. To nie rozwiąże problemu całkowicie, tylko odsunie go na jakiś czas.

Odpowiedni jest każdy płynny olej do smarowania mechanizmów. Ta metoda nie wymaga odkręcania pedału z korbowodu. Połóż rower na boku z końcem pedału skierowanym do góry. Usuń korek zakrywający otwór, w którym znajduje się piasta. Dobrze nadaje się do tego nóż lub śrubokręt. Następnie powoli wlej 2-3 ml oleju do wnętrza konstrukcji. Obracaj pedał powoli, aby umożliwić wniknięcie smaru do wnętrza mechanizmu. Następnie włóż wtyczkę z powrotem i szybko obróć pedał jeszcze raz. Na koniec podnieś urządzenie na koła i ponownie kilkakrotnie obróć część.

Dzięki temu na jakiś czas pozbędziemy się dyskomfortu jazdy i trudności w skręcaniu. Jednak dość szybko olej wycieknie i pojawią się opisane wyżej objawy. Z tego powodu, aby „wyleczyć” pedały rowerowe, konieczny będzie całkowity demontaż mechanizmu.